Vraagbaak


Stel hier uw vraag!Zoeken in de vraagbaak:  Toon alles



< vorige1 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... 70 volgende >

18-12-2009 22:41, keuring en hypotheek
Hallo,
Wij zijn bezig om een woonboot te kopen. Deze boot is 4 jaar geleden op de helling geweest voor de keuring.
Nu is mijn vraag, als wij deze boot willen kopen moet hij er dan nu weer uit, voor goedkeuring van een hypotheek, of is de keuring van 4 jaar terug nog geldig? Ik weet dat het vroeger 10 jaar geldig was maar nu??

Hoop antwoord op mijn vraag te krijgen,
Groetjes, Connie
connie

Geef Reactie

  • Reactie 1, 19-12-2009 door Annette
    Ik denk dat als hij nog gewoon binnen de eisen van de verzekering valt en dus verzekerd kan worden (blijven), er een hypotheek mogelijk is. Misschien kan iemand reageren die er meer vanaf weet of dat klopt.
  • Reactie 2, 19-12-2009 door woonark
    Ongeacht of een hellingbeurt van 4 jaar geleden voor de hypotheek nog geldig is: een boot met een stalen casco moet je niet kopen zonder deze op de werf te (laten) bekijken. Eventuele verborgen gebreken aan de bak komen dan aan het licht. Deel de sleepkosten en spreek met de verkoper af dat reparaties voor de kosten van de verkoper zijn. Heel gebruikelijk in woonbotenland!
  • Reactie 3, 19-12-2009 door Martijn
    Met reactie 2 ben ik het niet helemaal eens. Wat je kunt doen (tegenwoordig gebruikelijk) is het volgende: als de verkoper beweert dat de woonboot goed is, met documenten zoals een recent vlakdikterapport, leg je dat vast in de koopovereenkomst. Je legt daarin ook vast dat de verkoper alle kosten voor zijn rekening neemt die nodig zijn voor reparaties die nodig zijn op last van de verzekering.
    Als de woonboot naar de werf gaat voordat de overdracht bij de notaris plaats vindt, betaalt de verkoper zelf die reparaties. Als het werfbezoek na de overdracht bij de notaris is, leg je in de koopovereenkomst vast dat er een groot bedrag in depot bij de notaris blijft. Daarvan kunnen dan de reparaties betaald worden en daarna kan het overgebleven geld uit het depot naar de verkoper overgemaakt worden.
    Maar beter nog: neem een aankoopadviseur/makelaar in de arm. Die weet precies hoe je zoiets veilig moet afhandelen.
  • Reactie 4, 22-12-2009 door gerard duursma
    De meeste financiers nemen alleen genoegen met een recent vlakrapport. Als je een schip gaat kopen is het verstandig om zelf een expert te kiezen waar je vertrouwen in hebt. En vervolgens deze expert zelf de opdracht te geven kritisch het onderwaterschip te beoordelen. Dat is een ander soort inspectie dan de gebruikelijke acceptatie-keuring die in opdracht van de verzekering wordt uitgevoerd, waarbij gekeken wordt of het onderwaterschip nog aan de minimum eisen voldoet.
  • Reactie 5, 22-12-2009 door jan hester
    Toen ik mijn stalen tjalk / woonschip verkocht, welke onder water in perfecte staat verkeerde, heb ik met de kopers afgesproken dat zij de hellingkosten en het teren zouden betalen. Eventuele plaat reparatie zou voor mijn kosten zijn. Op de helling heeft de hypotheek verstrekker ook een expertise kunnen doen. Dit is door een notaris op schrift gesteld. Voordeel is dat beide partijen weten waar ze aan toe zijn. Het gaat om een hoop geld, dus zekerheid is noodzakelijk.
  • Reactie 6, 05-01-2010 door jarno
    gewoonte is dat de verkopende partij altijd het onderwaterschip garandeerd. verkopende partij betaald dus ook de helingskosten en eventuele reparatie. Verzeker je boot bij bijv EFM en men komt de boot ook nog kosteloos inspecteren. Adhv dit rapport moet de verkopende partij voor eigen rekening de reparatie betalen. Meteen handig want kan je meteen onderwater schip verfen, heb je dat gehad.
  • Reactie 7, 18-01-2010 door Martijn
    Gedeeltelijk eens met reactie 6. Wat gebruikelijk is: verkoper garandeert en betaalt eventuele reparaties die nodig zijn op last van de verzekering, maar niet de hellingkosten. Koper betaalt hellingkosten en kosten van het normale onderhoud. Dit alles alleen indien overeengekomen en vastgelegd in de koopovereenkomst.


14-12-2009 17:00, afdekhoes bootluik
Ik ben op zoek naar een goed adresje om een mooie afdekhoes met wat isoloatie voor mijn vluchtluik van mijn woonboot. de boot luik is van glas en nu wil ik graag deze afdekken voor de winter zodat ik minder dauw druppels heb . Luik is 115 keer 95 cm
bas

Geef Reactie

  • Reactie 1, 15-12-2009 door don
    Ik denk dat bijna elke zeilmakerij iets dergelijks wel op maat voor u kan maken.


22-11-2009 10:45, stabiliseren en uitwatering
Hallo,

Ik woon sinds korte tijd op een woonboot, en ben dus met veel dingen onbekend; vandaar hier mijn vragen.

Mijn ark ligt aan een kant vrij diep in het water, doordat er aan die kant een massief gemetselde schoorsteen op het casco staat. Hier is de uitwatering vanaf het water tot top betonnen rand iets van 30 cm. Aan de andere kant van de ark is dit makkelijk 60 cm.

Wat is een veilige marge voor uitwatering? Hoeveel moet dit minimaal bedragen (willen we niet zinken ;)

Het andere punt: het profiel van de ark is redelijk lang, maar ook vrij smal. Hierdoor is de ark redelijk instabiel. Wat zijn goede manieren om de boel te stabiliseren?

Alvast bedankt!
paul

Geef Reactie

  • Reactie 1, 22-11-2009 door peter
    Een veilige marge is afhankelijk van waar je ligt. In water met veel golven is een hoger vrijboord nodig dan water dat erg stil is. Voor verzekeringen is 30 cm meestal het minimum. Klopt het wel dat je opgeeft dat er aan de ene kant 60 cm is, dan lig je blijkbaar wel heel erg scheef. Om een smalle ark stabieler te maken, kun je er bijvoorbeeld een drijvend terras naast monteren.
  • Reactie 2, 23-11-2009 door paul
    Gelukkig liggen we in een compleet stille haven, komt bijna niemand langs met een boot, dus golfslag hebben we niet.
  • Reactie 3, 24-11-2009 door Arjen
    Hoi Paul, waar ik benieuwd naar ben: hoe breed is je ark en is het echt zo dat aan de ene kant de vrijboordhoogte 60 cm is en aan de andere kant 30 cm? Dan moet hij wel heel erg schuin liggen.
  • Reactie 4, 25-11-2009 door Beheerder

    Commerciële reactie verwijderd. Bedrijven kunnen hun gegevens doorgeven voor een (gratis) vermelding op de pagina's Belangrijke Adressen.

  • Reactie 5, 28-11-2009 door paul
    De ark is 15 meter bij 3,5 meter. Ik heb eens gekeken met waterpas, hij is inderdaad erg scheef. Het zijn twee casco's die gekoppeld zijn, waarbij het ene casco dieper is dan de andere. Wellicht dat het diepere casco (die minder zwaar beladen is) hoog in het water ligt en de andere kant omlaag duwt? @anoniem: wellicht handig om even aan te geven wie of wat je bent voordat ik zomaar bel? ;)
  • Reactie 6, 29-11-2009 door (verwijderd)
    sorry bij deze, maar dit mag hoorspronkelijk niet dus bij deze anoniem.
  • Reactie 7, 29-12-2009 door joost
    je kan drijflichamen onder de diepe kant plaatsen,of een terras vastmaken aan de diepe kant wat dan "meetilt '',ik weet wel adressen die dit kunnen verzorgen,mail maar
  • Reactie 8, 17-04-2010 door nathalie
    hoi, ik zit met precies hetzelfde probleem en zoek ook naar een oplossing, heb jij deze al gevonden?


11-11-2009 23:18, weekendje weg
weet niet of dit de juiste site is om de vraag te stellen, maar ik wil graag met 4 pers een weekendje logeren op een woonboot in amsterdam. weet iemand waar ik dat het beste kan boeken?? en of het uberhaupt mogelijk is?
bedankt!
nickey

Geef Reactie

  • Reactie 1, 12-11-2009 door a
    Dat kan, kijk eens op www.houseboathotel.nl/nl


10-11-2009 00:00, Kostenplaatje
Ik will een tjalk aanschaffen en wil een kostenplaatje maken. Kan iemand mij helpen aan een kosten overzicht mbt wonen op een woonboot.
Evert Rouw

Geef Reactie

  • Reactie 1, 11-11-2009 door Hans
    Dat is wel een erg ruime vraag. Wat wil je allemaal in je overzicht zetten, bijvoorbeeld: aanschaf, onderhoud, reparaties, verzekering, hypotheek, energieverbruik, liggeld. Daar kun je niet veel zinnigs over zeggen als je niet weet wat voor tjalk in welke technische staat op welke ligplaats je wilt kopen.
  • Reactie 2, 11-11-2009 door Evert Rouw
    Hans bedankt voor respons. Vraag is ook ruim bedoeld omdat ik totaal nog geen inzicht heb wat er allemaal bij komt kijken nadat een boot is aangekocht. Dus het gevraagde kosten overzicht staat los van de status van de boot. vrgr Evert
  • Reactie 3, 11-11-2009 door Hans
    Oké Evert, een poging om een beetje een indruk te geven. Een precies antwoord is namelijk niet mogelijk, omdat de kosten erg afhankelijk zijn van de eigenschappen van schip en ligplaats.
    Na aanschaf: periodiek werfbezoek, sleepkosten en onderhoud eens in de vier of vijf jaar een paar duizend euro, reken op omgerekend zo'n duizend euro per jaar. Het juiste bedrag is afhankelijk van de staat van het schip. Als je een beter (en dus duurder) schip koopt zul je er daarna minder onkosten aan hebben. Dan nog liggeld, afhankelijk waar je ligt kan dat zo'n 3.000 euro per jaar zijn. Verzekering zo'n 1.000 euro per jaar. Energiekosten erg afhankelijk van je verbruik. Als er bijvoorbeeld flessengas nodig is kunnen de kosten aardig oplopen. Maar pas op, als je een schip koopt dat nu redelijk is, maar over een paar jaar deels of geheel gedubbeld moet worden, kunnen de kosten voor dat werfbezoek ineens wel 10.000 of 20.000 euro (of meer) zijn. Dus belangrijk: laat je bij aankoop goed adviseren door iemand die je zelf inschakelt.


04-11-2009 19:36, woonboot in amsterdam
Op dit moment heb ik een woonboot in maastricht liggen, in de zomer van 2012 wil ik graag mijn boot in amsterdam leggen voor een paar jaar. ik ben op internet een beetje aan het rond kijken maar ik vind geen ligplaatsen in amsterdam.
Kan iemand mij adviseren?
groetjes!
Naomi

Geef Reactie

  • Reactie 1, 05-11-2009 door J. Hester
    Zal een heel moeilijke, zo niet onmogelijke zaak worden. Je kan wellicht proberen met iemand "bootruil" te doen. Succes
  • Reactie 2, 08-11-2009 door Frits
    Ik zag toevallig net een ligplaats te koop op deze site: http://www.woonbotenland.nl/aanbod/details/1158/


21-10-2009 11:49, nautisch expert gezocht
Vorig jaar heb ik een gerestaureerde woonboot afgemeerd aan de Zwanenburgwal in Amsterdam. Daarbij voldoe ik volledig aan de mij door de dienst binnenwaterbeheer verleende vergunning. De gemeente/BBA wil nu mijn vergunning wijzigen. Mijn woon-boot zou de scheepvaart belemmeren en gevaar opleveren. Hier is geen sprake van. Ik zoek een nautisch expert en/of professionele schippers die kunnen en willen verklaren dat er van belemmering of gevaar geen sprake is.
Dank en groet,
Maarten Esselink
06-4968 4439
M. Esselink

Geef Reactie

  • Reactie 1, 10-11-2009 door Piet.
    Ik geloof dat rondvaart schippers toch wel expert zijn daar heb je al een hele rits handtekeningen van. Groetjes Piet. (Olivier van Noort)
  • Reactie 2, 12-11-2009 door maarten
    Hoi Piet, Dat vind ik ook en nog bedankt. Alleen heb ik het idee dat BBA vindt dat zij de enige is met verstand van het water in Amsterdam. Ik wacht nu op hun reactie. Maar nogmaals, heel erg bedankt. Groet, Maarten


20-10-2009 16:28, Winter klaar maken
Goede middag,

Woon sinds dit jaar op een stalen woonboot. En gaan onze eerste winter in. Moet ik de boot nog klaar maken voor de winter? Zijn er dingen waar ik opmoet letten.
SR

Geef Reactie

  • Reactie 1, 20-10-2009 door Anoniem
    Als er nog een motor in zit kun en die wordt gedurende de winter niet gebruikt, kun je die doorspoelen met antivries anders kan deze kapotvriezen. Eventueel een warmtelint om je watertoevoer en als je die hebt om je rioolafvoer (die kan ook bevriezen). Dat is het wel zo'n beetje. Een stalen casco kan wel wat hebben, de romp wordt door ijs (als dat er al komt) gewoon een beetje omhoog gedrukt.


16-10-2009 18:46, Rioolpomp
Hallo,

Ik ben zoekende naar een rioolpomp voor mijn woonboot deze pomp moet wel een vernijder bezitten.
Zijn er mensen die mij kunnen adviseren welke pomp ik nodig heb en welk merken goed staan aangeschreven.

Gr Marco
Marco Dijksman

Geef Reactie

  • Reactie 1, 18-10-2009 door Beheerder
    Reactie verwijderd i.v.m. commerciŽle inhoud. Gegevens van het bedrijf Thalen zijn inmiddels vermeld op de adressenpagina "Belangrijke adressen > Pompen".


06-10-2009 15:38, tegenstrijdigheden
Beste lezers,

Mijn vriendin en ik zijn vol enthousiasme bezig ons te orienteren op het wonen op een woonboot (schip in ons geval) en hebben daartoe contact opgenomen met een aantal hypotheekadviseurs, "gespecialiseerd" in het financieren van woonboten. Nou geven zij aan dat er tegenwoordig slechts tot 70% van de TAXATIEwaarde wordt gefinancierd en dat je (dus) sowieso een aantal tienduizenden eureo's eigen inbreng nodig hebt. Dit zou het voor ons onmogelijk maken!!
Echter, ik lees op verschillende sites (waaronder deze) dat tegenwoordig een woonboot met vaste ligplaats gefinancierd kan worden zoals een huis gefinancierd wordt.... Tegenstrijdige informatie, waarvan ik hoop dat het laatste klopt.
Kan iemand mij meer vertellen over wat waar is?
Kan iemand mij mogelijk ook een contact/adres mailen van een adviseur die WEL mogelijkheden ziet? We zoeken rond Utrecht..
Bij voorbaat dank voor de hulp,

Jelle
Jelle

Geef Reactie

  • Reactie 1, 06-10-2009 door jelle
    PS, mijn email is: jellebuijs@hotmail.com
  • Reactie 2, 06-10-2009 door jelle
    PS2: Ik had al onder "belangrjike adressen" gezocht en van een paar van die specialisten uit kwamen bovenstaande antwoorden..
  • Reactie 3, 06-10-2009 door k.
    je kunt het eens proberen bij de woningfinancier in purmerend 0299-479474, de heer pietersen. misschien kan hij iets voor je doen?
  • Reactie 4, 06-10-2009 door s.mulder
    een woonark hypotheek kun je prima regelen bij ecuraat in grou(friesland),zij bemiddelen bij een watervillahypotheek via de i.n.g.op bijna dezelfde condities als een gewone woonhuishypotheek.groetjes sjoukje.
  • Reactie 5, 07-10-2009 door Hans
    Als je bij de ING terecht komt, wordt uiteindelijk alles geregeld bij de Desk Maritiem in Leeuwarden. Dan maakt het niet uit via welk kantoor of tussenpersoon je je laat adviseren. De specialisten die vaker met woonboten werken weten welke voorwaarden er zijn. Sommige kantoren of tussenpersonen denken het weten, stellen het te rooskleurig voor en moeten uiteindelijk (na contact met Leeuwarden) soms een stap terug doen. Wat je precies kunt lenen hangt van meerdere voorwaarden af. Zeker in het geval van staal: leeftijd en technische staat, maar natuurlijk ook je persoonlijke situatie: hoogte inkomen en dergelijke. Met een stalen schip zijn er zeker beperkingen ten opzichte van het financieren van een huis (kortere looptijd, hogere rente ook vanwege minder concurrentie, bepaalde financieringsvormen niet mogelijk). Probeer het ook eens bij de RABO of de Frieslandbank.
  • Reactie 6, 08-10-2009 door SR
    Hallo jelle, Het grote verschil tussen ING en RABOBANK is dat je bij de RABO het volledige bedrag in 30jaar moet terug betalen. Bij ING kan je een gedeelte aflossingsvrij ( zoals bij een huis ) laten. Je moet dan een erkend woonboot taxateur je boot laten taxeren. Daaruit komen dan 3 waardes (aflopend) 1- Vrije verkoop ookwel de mooi weer verkoop 2- ING waarde voor aflossings vrije gedeelte 3- Excecutiewaarde gedwongen verkoop in 6maanden. Omdat je het om een stalenschip gaat is het bij de ING dat dat in 25jaar moet gebeuren... Mijn advies zou zijn om direct naar de ING en RABO tegaan en niet met tussen personen te werken. Waarom? Naar mijn idee moeten deze mensen ook verdien, wat logisch is, waardoor het altijd meer kost. Wat veel gedaan wordt is dat je verplicht bent om extra verzekeringen aftesluiten. En je maandlasten onnodig hoog worden. Uiteindelijk zijn wij bij de RABO geslaagd. Maar dat is voor iedereen persoonlijk. Met de Frieslandbank heb ik geen ervaring. Echter zag ik op TV, dubbeltje op zijn kant, omdat het een kleine bank is ze erg op hun geld zitten. En weinig tot niet flexibel zijn. Maar ja als je goed van betalen bent heb je nergens problemen toch? Veel suc6 hopen dat het lukt
  • Reactie 7, 08-10-2009 door Hans
    Naar aanleiding van de reactie van SR: bij het afsluiten van een hypotheek betaal je 1% provisie. Als je naar een tussen[ersoon gaat, krijgt die de provisie. Als je rechtstreeks naar een bankkantoor gaat, krijgt het kantoor die provisie. Als klant maakt het in kosten dus niets uit.
    Bovendien geldt het eventueel meer willen verdienen door ook verzekeringen te verkopen ook voor zowel tussenpersonen als bankkantoren. Voordeel van een in woonboten ervaren tussenpersoon is dat ze vaker met het soms lastige woonbotenbijltje gehakt hebben.
    En nog maar eens opgemerkt: voor stalen schepen gelden vaak beperkingen, bijvoorbeeld in de looptijd van de financiering.
  • Reactie 8, 12-10-2009 door jelle
    Heel erg bedankt voor al deze reacties!! Ik ga er mee aan de slag en hopelijk kan ik mij binnekort bij jullie aanlsuiten als woonboorbezitter :)


< vorige1 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... 70 volgende >



<< Terug
http://www.woonboot.nlhttp://www.woonbotenmakelaar.nl
http://www.waterdetector.nlhttp://www.arkenbouw.nl


Nieuws

Brand en explosie woonboot Wormer
Datum: 13-04-2015
een dode en een gewonde
Lees verder...

In Heerenveen worden weer arken gebouwd
Datum: 02-04-2015
bij Spruyt Waterwoningen Nederland BV
Lees verder...

Nieuw bestuur Landelijke Woonboten Organisatie
Datum: 24-03-2015
gekozen tijdens algemene ledenvergadering
Lees verder...

Archief >>

http://www.wonen-op-water.nlhttp://www.drijvendwonen.nl
http://www.bootklussers.nlhttp://www.duursma.info/index.php?page=woonboot-taxatie-bouwkundige-keuring&hl=nl_NL


Vraagbaak

Afmeren
Datum: 17-04-2015

maxor
Datum: 17-04-2015

maxor
Datum: 17-04-2015

Keralit
Datum: 13-04-2015


Advertentiebeheer

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:


Registreren - Wachtwoord vergeten