Vraagbaak


Stel hier uw vraag!Zoeken in de vraagbaak:  Toon alles



< vorige1 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... 71 volgende >

09-01-2010 16:31, overzicht landelijke ligplaatsen
Beste,

Ik ben me momenteel aan het orienteren binnen de woonbootmarkt. Zou graag een woonschip kopen niet ver van mijn huidige woonplaats, maar kan weinig tot geen aanbod gevonden krijgen. Bestaat er een overzicht die de (10.000) landelijke ligplaatsen voor woonboten weergeeft? Ik zou graag eerst kijken WAAR ik iets kan kopen, voordat ik besluit WAT ik wil gaan kopen.
Ik zie jullie reactie(s) graag tegemoet.

Groeten,
Bart

bartverberk@hotmail.com
Bart Verberk

Geef Reactie

  • Reactie 1, 09-01-2010 door m.meijer
    Bart, Mij lijkt dat je allereerst bepaald in welk gebied je wilt gaan wonen en dan aan die betreffende gemeenten hun plankaart [onderdeel van bestemmingsplan]op vraagt waarin de ligplaatsen staan aangegeven. Aan de hand daarvan kan je gerichter zoeken lijkt mij. Mij is zoiets als een overzicht van alle landelijke ligplaatsen niet voorhanden. Misschien een idee om zoiets te maken ??? groetjes M. Meijer
  • Reactie 2, 10-01-2010 door Marian
    Het lijkt me ook wel leuk om een overzicht te hebben van alle ligplaatsen. Maar als zo'n overzicht er zou zijn, heb je daar dan wat aan als je een woonboot wilt kopen? Als je ziet dat er in een regio waar je wilt wonen woonboten liggen, maar daar is nu niets te koop, dan kun je er toch niets mee? Zoek je in een speciale omgeving? Het aanbod wisselt door de tijd, als je op woonbotenland.nl en op waterwonen.nl kijkt heb je zo'n beetje het hele aanbod van Nederland.
  • Reactie 3, 17-01-2010 door gerard duursma
    Beste Bart, Het lijkt mij het handigste dat je een mailtje stuurt naar alle woonboot makelaars met het verzoek om je een bericht te sturen als er in de buurt van jouw woonplaats een woonboot te koop aangeboden wordt. Je kan ook bij Google maps vanuit de lucht kijken waar er bij jouw in de buurt woonboten liggen.


27-12-2009 12:23, gekapseisd
mijn woonboot is naar een kant toe gezonken, heeft iemand een idee hoeveel dit mij gaat kosten en wie ik daarvoor moet bellen
Ria Brinkman

Geef Reactie

  • Reactie 1, 27-12-2009 door anoniem
    Wat een nare gebeurtenis. De mogelijkheden om de woonboot weer goed drijvend te krijgen (en wat dat kost) zijn erg afhankelijk van de bereikbaarheid vanaf de wal of vanaf het water. In welke plaats of regio ligt de woonboot?
  • Reactie 2, 28-12-2009 door don
    Ik zou even contact opnemen met de verzekering die handelen dit soort gebeurtenissen doorgaans voor u op.
  • Reactie 3, 29-12-2009 door Ria Brinkman
    Mijn woonboot ligt in Den Ilp (Noord-Holland) en is vanaf de kant bereikbaar, dit zou dan wel betekenen dat ik mijn coniveren moet slopen, vanaf het water is de boot ook bereikbaar, maar het water is niet heel diep, denk zelf ong. 1.20 tot 1.50 en ik weet niet of je via het ilperveld kan komen??????????? Vergeten te vermelden, bedankt voor je reactie.
  • Reactie 4, 29-12-2009 door Ria Brinkman
    Beste Don, Bedankt voor je reactie, maar er is mij verteld dat mijn boot alleen voor brand verzekerd is?????????? Ben nu in conclaaf met de verzekering mij.
  • Reactie 5, 29-12-2009 door beheerder

    Commerciële reactie verwijderd. Bedrijven kunnen hun gegevens doorgeven voor een (gratis) vermelding op de pagina's Belangrijke Adressen.

  • Reactie 6, 30-12-2009 door Ria Brinkman
    Beste Joost, Mijn boot is in de lengte gekanteld en ligt voor een derde onder water. Het water staat aan de binnenkant tot ong. 1.50 meter op het diepste punt. Ik ben op het ogenblik helaas niet in de gelegenheid om er naartoe te gaan en er foto's van te maken. Wat ik mij vnl. afvraag in welke richting ik moet denken wa betreft de kosten. Kan jij mij in ieder geval een idee daarvan geven? Mvg, Ria
  • Reactie 7, 30-12-2009 door Ria Brinkman
    Hi Joost, nog even, mijn boot is 8mtr lang en 3mtr breed, aan de kant ,die nu in het water ligt, en de zijkanten zit ook een omheining waar je op kunt lopen van ong. 90cm breed.
  • Reactie 8, 13-01-2010 door maarten roskam
    beste ria Is de boot al geborgen? Wij hebben namelijk afgelopen Zaterdag (9 Januari ) ook een boot weer boven water gekregen. Hiervoor hoeft je conniferen haag niet weg.
  • Reactie 9, 13-01-2010 door Ria Brinkman
    Halllo, Nee, mijn boot is nog niet geborgen. Ik hoorde van mijn verzekering dat ik hier niet voor verzekerd ben, dus ik kan alle hulp gebruiken, maar heb wel eerst een kosten plaatje nodig. Heb nl geen flauw idee van de kosten?????????? Groetjes, Ria
  • Reactie 10, 16-01-2010 door frans
    Ria, ik heb een woonboot in ilpendam, vlakbij dus, ik wil wel even kijken voor je wat er allemaal kan. als je me vertelt waar de ark te vinden is kan ik komen kijken.
  • Reactie 11, 17-01-2010 door Ria Brinkman
    Hi Frans, Mijn woonboot ligt op Den Ilp 64a, tegenover het Hans en Grietje huis van anton heyboer. Je rijdt daar het boeren erf op, linksaf en dan waar je een grote coniveren heg ziet, daar ligt mijn boot achter. Mijn tel is 06 51913546


20-12-2009 10:44, Zinken door sneeuw op dak
Beste mensen, een tip nu het zo lang sneeuwt. Het lijkt misschien ongeloofwaardig, maar woonboten kunnen zinken als er een flink pak sneeuw op het dak ligt. Dan kan de woonboot een stuk dieper in het water komen te liggen, waardoor ergens door een laagste opening of door een lage standpijp water kan binnen komen. Dat is in het verleden diverse keren gebeurd, dus houd uw situatie in de gaten.
Tip

Geef Reactie

  • Reactie 1, 21-12-2009 door patchanka
    ter illustratie; ik heb vanavond het sneeuwdek van mijn ark geschoven. Voornamelijk omdat de dakgoten door begonnen te hangen onder het gewicht van de sneeuw. Er lag zo'n 40 cm sneeuw op het dak, mijn (beton) ark is 3.80 x 17.5 meter. Nadat ik alle sneeuw had verwijderd zag ik dat de ark plm 5 cm uit het water was gekomen. Je zakt dus geen meters dieper met een pak sneeuw op je dak, maar het is idd slim om e.e.a. in de gaten te houden. Niet alleen het dieper komen te liggen maar vraag je ook af of je dakconstructie het gewicht kan houden.
  • Reactie 2, 21-12-2009 door don
    Je kan het ook uitrekenen. Het gemiddelde soortelijk gewicht van sneeuw is 200 kg/m3. In het geval van de ark die net als voorbeeld werd genomen is het dan 3,8 x 17,5 x 0,4 = 5320 kilo op je dak. Dat zijn vijf personenauto's. En waarschijnlijk is het soortelijk gewicht wel wat hoger, ik las vanmiddag op het internet dat er in Enschede metingen waren gedaan door de gemeente voor bedrijven en hallen met platte dak constructies dat daar het soortelijk gewicht tussen de 500 en 600 kg/m3 was. Zeker als je ark al een beetje scheef ligt kan het zijn dat je ark nog verder gaat overhellen doordat het zwaartepunt nu veel hoger ligt. Ik veeg voor de zekerheid ook zoveel mogelijk de sneeuw van mijn dak. Mijn ark heeft dan ook niet zo veel vrijboord en ligt al een beetje scheef en met sneeuw erop nog iets schever.
  • Reactie 3, 03-01-2010 door Martijn
    Informatie is te vinden op o.a. de site van VROM, in een stuk over "Bouwkundige schades t.g.v. sneeuwval", een onderzoek uit mei 2006 over gebeurtenissen in het weekend van 26/27 november 2005. Daarin staat:
    Van droge, pas gevallen sneeuw wordt een soortelijke massa aangehouden van 100 kg/m. Deze sneeuw verwaait makkelijk. Enerzijds geven de bouwvoorschriften daarom de mogelijkheid reductiefactoren toe te passen voor de sneeuwbelasting op daken, anderzijds moet rekening gehouden worden met ophopingen van sneeuw tegen obstakels als gevolg van opwaaien van de sneeuw. In het laatste weekend van november 2005 viel er in Twente en in de omgeving van Apeldoorn smeltende (natte) sneeuw. Door de aanwezigheid van waterdruppels tussen de ijskristallen mag aangenomen worden, dat de soortelijke massa van de gevallen substantie hoger was dan meestal wordt aangenomen voor pas gevallen sneeuw. Particuliere waarnemers kenschetsen de toen gevallen sneeuw als uitzonderlijk zwaar. Op een beperkt aantal plaatsen zijn metingen uitgevoerd op de gevallen sneeuw: die lieten waarden zien van 200 tot 600 kg/m,


18-12-2009 22:41, keuring en hypotheek
Hallo,
Wij zijn bezig om een woonboot te kopen. Deze boot is 4 jaar geleden op de helling geweest voor de keuring.
Nu is mijn vraag, als wij deze boot willen kopen moet hij er dan nu weer uit, voor goedkeuring van een hypotheek, of is de keuring van 4 jaar terug nog geldig? Ik weet dat het vroeger 10 jaar geldig was maar nu??

Hoop antwoord op mijn vraag te krijgen,
Groetjes, Connie
connie

Geef Reactie

  • Reactie 1, 19-12-2009 door Annette
    Ik denk dat als hij nog gewoon binnen de eisen van de verzekering valt en dus verzekerd kan worden (blijven), er een hypotheek mogelijk is. Misschien kan iemand reageren die er meer vanaf weet of dat klopt.
  • Reactie 2, 19-12-2009 door woonark
    Ongeacht of een hellingbeurt van 4 jaar geleden voor de hypotheek nog geldig is: een boot met een stalen casco moet je niet kopen zonder deze op de werf te (laten) bekijken. Eventuele verborgen gebreken aan de bak komen dan aan het licht. Deel de sleepkosten en spreek met de verkoper af dat reparaties voor de kosten van de verkoper zijn. Heel gebruikelijk in woonbotenland!
  • Reactie 3, 19-12-2009 door Martijn
    Met reactie 2 ben ik het niet helemaal eens. Wat je kunt doen (tegenwoordig gebruikelijk) is het volgende: als de verkoper beweert dat de woonboot goed is, met documenten zoals een recent vlakdikterapport, leg je dat vast in de koopovereenkomst. Je legt daarin ook vast dat de verkoper alle kosten voor zijn rekening neemt die nodig zijn voor reparaties die nodig zijn op last van de verzekering.
    Als de woonboot naar de werf gaat voordat de overdracht bij de notaris plaats vindt, betaalt de verkoper zelf die reparaties. Als het werfbezoek na de overdracht bij de notaris is, leg je in de koopovereenkomst vast dat er een groot bedrag in depot bij de notaris blijft. Daarvan kunnen dan de reparaties betaald worden en daarna kan het overgebleven geld uit het depot naar de verkoper overgemaakt worden.
    Maar beter nog: neem een aankoopadviseur/makelaar in de arm. Die weet precies hoe je zoiets veilig moet afhandelen.
  • Reactie 4, 22-12-2009 door gerard duursma
    De meeste financiers nemen alleen genoegen met een recent vlakrapport. Als je een schip gaat kopen is het verstandig om zelf een expert te kiezen waar je vertrouwen in hebt. En vervolgens deze expert zelf de opdracht te geven kritisch het onderwaterschip te beoordelen. Dat is een ander soort inspectie dan de gebruikelijke acceptatie-keuring die in opdracht van de verzekering wordt uitgevoerd, waarbij gekeken wordt of het onderwaterschip nog aan de minimum eisen voldoet.
  • Reactie 5, 22-12-2009 door jan hester
    Toen ik mijn stalen tjalk / woonschip verkocht, welke onder water in perfecte staat verkeerde, heb ik met de kopers afgesproken dat zij de hellingkosten en het teren zouden betalen. Eventuele plaat reparatie zou voor mijn kosten zijn. Op de helling heeft de hypotheek verstrekker ook een expertise kunnen doen. Dit is door een notaris op schrift gesteld. Voordeel is dat beide partijen weten waar ze aan toe zijn. Het gaat om een hoop geld, dus zekerheid is noodzakelijk.
  • Reactie 6, 05-01-2010 door jarno
    gewoonte is dat de verkopende partij altijd het onderwaterschip garandeerd. verkopende partij betaald dus ook de helingskosten en eventuele reparatie. Verzeker je boot bij bijv EFM en men komt de boot ook nog kosteloos inspecteren. Adhv dit rapport moet de verkopende partij voor eigen rekening de reparatie betalen. Meteen handig want kan je meteen onderwater schip verfen, heb je dat gehad.
  • Reactie 7, 18-01-2010 door Martijn
    Gedeeltelijk eens met reactie 6. Wat gebruikelijk is: verkoper garandeert en betaalt eventuele reparaties die nodig zijn op last van de verzekering, maar niet de hellingkosten. Koper betaalt hellingkosten en kosten van het normale onderhoud. Dit alles alleen indien overeengekomen en vastgelegd in de koopovereenkomst.


14-12-2009 17:00, afdekhoes bootluik
Ik ben op zoek naar een goed adresje om een mooie afdekhoes met wat isoloatie voor mijn vluchtluik van mijn woonboot. de boot luik is van glas en nu wil ik graag deze afdekken voor de winter zodat ik minder dauw druppels heb . Luik is 115 keer 95 cm
bas

Geef Reactie

  • Reactie 1, 15-12-2009 door don
    Ik denk dat bijna elke zeilmakerij iets dergelijks wel op maat voor u kan maken.


22-11-2009 10:45, stabiliseren en uitwatering
Hallo,

Ik woon sinds korte tijd op een woonboot, en ben dus met veel dingen onbekend; vandaar hier mijn vragen.

Mijn ark ligt aan een kant vrij diep in het water, doordat er aan die kant een massief gemetselde schoorsteen op het casco staat. Hier is de uitwatering vanaf het water tot top betonnen rand iets van 30 cm. Aan de andere kant van de ark is dit makkelijk 60 cm.

Wat is een veilige marge voor uitwatering? Hoeveel moet dit minimaal bedragen (willen we niet zinken ;)

Het andere punt: het profiel van de ark is redelijk lang, maar ook vrij smal. Hierdoor is de ark redelijk instabiel. Wat zijn goede manieren om de boel te stabiliseren?

Alvast bedankt!
paul

Geef Reactie

  • Reactie 1, 22-11-2009 door peter
    Een veilige marge is afhankelijk van waar je ligt. In water met veel golven is een hoger vrijboord nodig dan water dat erg stil is. Voor verzekeringen is 30 cm meestal het minimum. Klopt het wel dat je opgeeft dat er aan de ene kant 60 cm is, dan lig je blijkbaar wel heel erg scheef. Om een smalle ark stabieler te maken, kun je er bijvoorbeeld een drijvend terras naast monteren.
  • Reactie 2, 23-11-2009 door paul
    Gelukkig liggen we in een compleet stille haven, komt bijna niemand langs met een boot, dus golfslag hebben we niet.
  • Reactie 3, 24-11-2009 door Arjen
    Hoi Paul, waar ik benieuwd naar ben: hoe breed is je ark en is het echt zo dat aan de ene kant de vrijboordhoogte 60 cm is en aan de andere kant 30 cm? Dan moet hij wel heel erg schuin liggen.
  • Reactie 4, 25-11-2009 door Beheerder

    Commerciële reactie verwijderd. Bedrijven kunnen hun gegevens doorgeven voor een (gratis) vermelding op de pagina's Belangrijke Adressen.

  • Reactie 5, 28-11-2009 door paul
    De ark is 15 meter bij 3,5 meter. Ik heb eens gekeken met waterpas, hij is inderdaad erg scheef. Het zijn twee casco's die gekoppeld zijn, waarbij het ene casco dieper is dan de andere. Wellicht dat het diepere casco (die minder zwaar beladen is) hoog in het water ligt en de andere kant omlaag duwt? @anoniem: wellicht handig om even aan te geven wie of wat je bent voordat ik zomaar bel? ;)
  • Reactie 6, 29-11-2009 door (verwijderd)
    sorry bij deze, maar dit mag hoorspronkelijk niet dus bij deze anoniem.
  • Reactie 7, 29-12-2009 door joost
    je kan drijflichamen onder de diepe kant plaatsen,of een terras vastmaken aan de diepe kant wat dan "meetilt '',ik weet wel adressen die dit kunnen verzorgen,mail maar
  • Reactie 8, 17-04-2010 door nathalie
    hoi, ik zit met precies hetzelfde probleem en zoek ook naar een oplossing, heb jij deze al gevonden?


11-11-2009 23:18, weekendje weg
weet niet of dit de juiste site is om de vraag te stellen, maar ik wil graag met 4 pers een weekendje logeren op een woonboot in amsterdam. weet iemand waar ik dat het beste kan boeken?? en of het uberhaupt mogelijk is?
bedankt!
nickey

Geef Reactie

  • Reactie 1, 12-11-2009 door a
    Dat kan, kijk eens op www.houseboathotel.nl/nl


10-11-2009 00:00, Kostenplaatje
Ik will een tjalk aanschaffen en wil een kostenplaatje maken. Kan iemand mij helpen aan een kosten overzicht mbt wonen op een woonboot.
Evert Rouw

Geef Reactie

  • Reactie 1, 11-11-2009 door Hans
    Dat is wel een erg ruime vraag. Wat wil je allemaal in je overzicht zetten, bijvoorbeeld: aanschaf, onderhoud, reparaties, verzekering, hypotheek, energieverbruik, liggeld. Daar kun je niet veel zinnigs over zeggen als je niet weet wat voor tjalk in welke technische staat op welke ligplaats je wilt kopen.
  • Reactie 2, 11-11-2009 door Evert Rouw
    Hans bedankt voor respons. Vraag is ook ruim bedoeld omdat ik totaal nog geen inzicht heb wat er allemaal bij komt kijken nadat een boot is aangekocht. Dus het gevraagde kosten overzicht staat los van de status van de boot. vrgr Evert
  • Reactie 3, 11-11-2009 door Hans
    Oké Evert, een poging om een beetje een indruk te geven. Een precies antwoord is namelijk niet mogelijk, omdat de kosten erg afhankelijk zijn van de eigenschappen van schip en ligplaats.
    Na aanschaf: periodiek werfbezoek, sleepkosten en onderhoud eens in de vier of vijf jaar een paar duizend euro, reken op omgerekend zo'n duizend euro per jaar. Het juiste bedrag is afhankelijk van de staat van het schip. Als je een beter (en dus duurder) schip koopt zul je er daarna minder onkosten aan hebben. Dan nog liggeld, afhankelijk waar je ligt kan dat zo'n 3.000 euro per jaar zijn. Verzekering zo'n 1.000 euro per jaar. Energiekosten erg afhankelijk van je verbruik. Als er bijvoorbeeld flessengas nodig is kunnen de kosten aardig oplopen. Maar pas op, als je een schip koopt dat nu redelijk is, maar over een paar jaar deels of geheel gedubbeld moet worden, kunnen de kosten voor dat werfbezoek ineens wel 10.000 of 20.000 euro (of meer) zijn. Dus belangrijk: laat je bij aankoop goed adviseren door iemand die je zelf inschakelt.


04-11-2009 19:36, woonboot in amsterdam
Op dit moment heb ik een woonboot in maastricht liggen, in de zomer van 2012 wil ik graag mijn boot in amsterdam leggen voor een paar jaar. ik ben op internet een beetje aan het rond kijken maar ik vind geen ligplaatsen in amsterdam.
Kan iemand mij adviseren?
groetjes!
Naomi

Geef Reactie

  • Reactie 1, 05-11-2009 door J. Hester
    Zal een heel moeilijke, zo niet onmogelijke zaak worden. Je kan wellicht proberen met iemand "bootruil" te doen. Succes
  • Reactie 2, 08-11-2009 door Frits
    Ik zag toevallig net een ligplaats te koop op deze site: http://www.woonbotenland.nl/aanbod/details/1158/


21-10-2009 11:49, nautisch expert gezocht
Vorig jaar heb ik een gerestaureerde woonboot afgemeerd aan de Zwanenburgwal in Amsterdam. Daarbij voldoe ik volledig aan de mij door de dienst binnenwaterbeheer verleende vergunning. De gemeente/BBA wil nu mijn vergunning wijzigen. Mijn woon-boot zou de scheepvaart belemmeren en gevaar opleveren. Hier is geen sprake van. Ik zoek een nautisch expert en/of professionele schippers die kunnen en willen verklaren dat er van belemmering of gevaar geen sprake is.
Dank en groet,
Maarten Esselink
06-4968 4439
M. Esselink

Geef Reactie

  • Reactie 1, 10-11-2009 door Piet.
    Ik geloof dat rondvaart schippers toch wel expert zijn daar heb je al een hele rits handtekeningen van. Groetjes Piet. (Olivier van Noort)
  • Reactie 2, 12-11-2009 door maarten
    Hoi Piet, Dat vind ik ook en nog bedankt. Alleen heb ik het idee dat BBA vindt dat zij de enige is met verstand van het water in Amsterdam. Ik wacht nu op hun reactie. Maar nogmaals, heel erg bedankt. Groet, Maarten


< vorige1 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... 71 volgende >



<< Terug
http://www.wonen-op-water.nlhttp://www.duursma.info/index.php?page=woonboot-taxatie-bouwkundige-keuring&hl=nl_NL
http://www.woonbotenmakelaar.nlhttp://www.bootklussers.nl


Nieuws

Brand en explosie woonboot Wormer
Datum: 13-04-2015
een dode en een gewonde
Lees verder...

In Heerenveen worden weer arken gebouwd
Datum: 02-04-2015
bij Spruyt Waterwoningen Nederland BV
Lees verder...

Nieuw bestuur Landelijke Woonboten Organisatie
Datum: 24-03-2015
gekozen tijdens algemene ledenvergadering
Lees verder...

Archief >>

http://www.waterdetector.nlhttp://www.woonboot.nl
http://www.arkenbouw.nlhttp://www.drijvendwonen.nl


Vraagbaak

Kosten tweede woonlaag
Datum: 22-05-2015

meerpaal bevestiging vervangen
Datum: 21-05-2015

Woonboot
Datum: 20-05-2015

aansluiten / afpersen GAS
Datum: 19-05-2015


Advertentiebeheer

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:


Registreren - Wachtwoord vergeten